Geen categorie

Rugpijn voorkomen? Makkelijker dan je denkt!

Zere rug

Rugpijn. Voor sommige een uitzonderlijk gevalletje tijdens de menstruatie, voor anderen een klacht die standaard bij stress komt opspelen, en voor weer anderen een chronisch probleem. Rugpijn is ook gewoon een breed begrip. Logisch, de rug is erg groot. Zo heb je bijvoorbeeld mensen die standaard last hebben van hun schouders en bovenrug, mensen waarbij het uitstraalt vanuit de nek, mensen die hoofdpijn krijgen van hun rugpijn… we kunnen nog wel even doorgaan. Het vervelende met rugpijn is dat er zoveel verschillende adviezen zijn en het per persoon verschilt wat hiervan nou werkelijk ook de pijn beter maakt. Sommige mensen hebben baat bij rust houden door veel te liggen, anderen moeten juist veel bewegen om te voorkomen dat de rug stijf wordt. Wat natuurlijk helemaal mooi zou zijn, is als rugpijn iets wordt uit een ver verleden. Iets waar je soms aan terugdenkt, maar nu gewoon geen last meer van hebt. Dat kan, en het is makkelijker dan het lijkt!

Tips

In het kader van voorkomen is beter dan genezen, hierbij een aantal tips om toekomstige rugpijn te voorkomen:

  • Denk ten alle tijden aan je houding! We zitten meer en meer, en als je dan ook nog eens scheef zit kan je er donder op zeggen dat je uiteindelijk last van je rug krijgt. Stel je stoel dus op de juiste hoogte af (knieën in een hoek van 90 graden als je voeten plat op de grond staan, ellebogen in eenzelfde hoek op het bureau steunend) en zorg dat je bureau ook verstelbaar is. Elk mens is anders gebouwd dus elk mens zal zijn werkplek individueel moeten afstellen voor een juiste houding;
  • Over houding gesproken: let ook goed op tijdens het tillen van voorwerpen. Til NOOIT vanuit je rug zelf. Je rug heeft heel veel kleine spiertjes die snel overbelast raken. Resultaat: rugpijn! Til altijd vanuit je benen. Buk dus niet voorover maar zak door je benen heen en til met een rechte rug. Is het te zwaar? Dan is het heel simpel: doe het niet alleen, maar zoek hulp van iemand.
  • Investeer in goed schoeisel. Goede schoenen voegen zoveel toe aan een goede houding. Als je naast je schoenen loopt (letterlijk, niet figuurlijk), ga je al snel scheef staan. Je rug moet dan compenseren, wat leidt tot rugpijn. En zulke goede schoenen hoeven helemaal niet lelijk te zijn, er zijn genoeg leuke exemplaren. Kijk bijvoorbeeld eens bij ara schoenen.  Keus genoeg.

Wat doe jij om je rug zo min mogelijk te belasten? Laat het me weten in de comments!

Geef een reactie